Kūryba kaip išpažintis. Dailininkė Gabrielė Venckutė

GAbriele foto mazinta

Apie kūrybą, nostalgiją ir 70 – uosius kalbiname dailininkę, iliustratorę Gabrielę Venckutę. Džiaugiamės galėdami jums pristatyti naujausius Gabrielės darbus mūsų galerijoje „Cloud for Art“.

Beveik visada kūrybos metu esu pasinėrusi į mintis apie gyvenimą. Apie akimirką, kurią tapau ir kaip joje perteikti artimą ryšį su kasdiena (tai neretai būna aktualu tematikoje). Asmeninės mintys, muzika,  uždaviniai susieti  su piešiniu.

Kas labiausiai įtakoja  pasirenkamas temas?

Siužetai, kurių negaliu ir nemoku nepastebėti kasdienoje. Temos neretai susilieja su vidinėmis būsenomis, požiūrio tašku. Kalbant apie sąmoningą polinkį į tam tikrą tematiką,   neretai noriu atrasti sprendimą, kaip pavaizduoti ir perteikti žinutę savitu keliu. Noriu išryškinti tapomų detalių svarbą, pastebėti jas, nes jos to vertos.

Tvirtai tikiu, jog temos pasirenkamos atsižvelgiant į pasaulėžiūrą, vidinę vertybių sistemą. Taip pat atsižvelgiant į interesus, jautrumą gyvenime.

Jūra užimą atskirą inspiracijos lauką – tai tarsi antras atskiras gyvenimas.

Kodėl būtent 70-ųjų motyvų gausu tavo darbuose?

Mane žavi įvairūs praėjusių dešimtmečių ar istorinių laikotarpių etapai. Jų aura, atmosfera. Kalbant apie 1970-uosius metus, šis laikotarpis žavi romantika, kuri nebyliai pasireiškia buityje, aplinkoje, daiktų formose, kolorite. Paprastas stilius sąlygoja žmogiškumą bei tikrumą – tai tarsi persiduoda į šio laikmečio dvasią, simbolius, jautrius bei sentimentalius daiktus. Šis santykis su vertybėmis mane žavi ne mažiau nei santūri spalvinė gama.

Papasakok apie paveikslo sukūrimo eigą. Kaip viskas vyksta?

Pradžia – idėja, fragmentai, jų pirmieji motyvai, vaizdiniai susiformuoja ne ant lapo, bet mano galvoje. Kiekvienam kūriniui renku informaciją savyje  ir ją archyvuoju. Aktyviai dirbu prie kūrinio kelias savaites ar mėnesius, tačiau pilnas procesas trunka visa gyvenimą. Tapant darbą, jaučiu jog kūrinio pradžia prasidėjo dar prieš kurį laiką. Kartais tai būna penkerių, septynerių, dešimties, ar viso gyvenimo laikotarpis. Subrendus  idėjai, formai pradedamas tapybos procesas.

liukas web

[Gabrielė Venckutė „Liukas“]

Tapybos procesas susideda iš kelių etapų, parenkant tinkamą popieriaus faktūrą. Tapau laipsniškai, etapais, darbams reikalingas kruopštumas ir atidus dėmesys detalėms.

Kas tau sunkiausia?

Atrasti natūralų santykį. Laviruoju tarp visiškai organiškų, autentiškų savo siekių bei požiūrio kuriant, bei tarp to, kiek tai supras, įvertins kiti žmonės. Tai ilgai buvo nelengvas uždavinys, vis dar tebėra.

Taip pat yra techninių sunkumų kūrybos procese. Kuomet ieškau, kokios detalės, kompozicija pilnoj harmonijoj atsakys į savo pačios išsikeltus uždavinius. Tai tikrai dažnai yra energija bei emocija paremti uždaviniai. Kadangi mano tapomuose fragmentuose yra daug simbolizmo, perkeltinių prasmių, jų santykius, formas reikia parinkti itin atidžiai. Nenaudoju labai daug detalių, renkuosi kelis pagrindinius akcentus – stengiuosi išgryninti esmę – ši atranka taip pat kelia nemažai sunkumų procese.

Kaip sunkumą įvardinčiau nuolatinį siekį rezultato, kuris mane tenkintų. Neretai tampu savų ambicijų įkaite.

Įdomu sužinoti apie tave daugiau

Kalbant apie idėjų atsiradimą, juntu, jog yra noras pasakyti, tai kas giliai kaupiasi. Ne tiek pasakyti tiesiogiai, kiek noras išsireikšti simbolių, detalių, fragmentų kalba, savu dažniu. Paliekant erdvės. Neliejant visko tiesiai šviesiai. Ši idėja mane žavi ir tuo jog visi savitai  pajunta  „dažnį“ ar tai kas „transliuojama“ piešinyje.

Sukurti idėjas padeda gyvenimas. Inspiracija kyla iš visko: vidinių būsenų, išgyvenimų, jausmo, santykių, nežinios. Vardiklių labai daug, dėl to tai apibendrina tik žodis gyvenimas. Viskas, kas jame vyksta, visuma.

metines pasto dezutes web

[Gabrielė Venckutė „Mėtinės pašto dėžutės“]

Padeda ir noras nutransliuoti kitiems, tai ką jaučiu, ką matau, kaip matau, noras tuo pasidalinti. Neretai piešiniu užkoduoti žinutę ar klausimą, priverčiantį susimastyti  ar bent jau stabtelti. Kuriant siekiu perduoti akimirkos tylą, emociją, dvasią. Tylą, kurioje pastebimos detalės, laiko tėkmė. 

Ar eksperimentuoji su formatais, technikomis?

Eksperimentuoju. Taip pat užsiimu aliejine tapyba, tapyba akrilu, šiek tiek grafika. Pastaraisiais metais itin didelį dėmesį skiriu akvarelei – jaučių šią techniką. Galiu su ja kaip įrankiu išryškinti man svarbius momentus itin raiškiai. Ypatingai senuosius, surūdijusius fragmentus, daiktų sluoksnius, rupias faktūras.

Esu tapiusi, kūrusi ant įvairių formatų. Horizontalusis ilgas formatas naudojamas dažniausiai, tai tinkamas formatas istorijos pasakojimui. Į paveikslus ir žiūriu kaip į akimirką su istorija.

Dažniausiai eksperimentuoju ieškodama naujų temos kampų, rakursų.

Koks tavo ryšys su savo darbais? Kodėl nesi pardavusi nė vieno originalaus paveikslo?

Mano asmeninis ryšys su darbais tiesiogiai ir yra asmeninis. Tai pasako viską. Kurdama į paveikslą sudedu visą pasaulį, klausimus ir atsakymus, tylą ir muziką.

 

1968' web

[Gabrielė Venckutė „1968“]

 

Esu padovanojusi kelis originalius paveikslus, galiu padovanoti dalį savo vidinio pasaulio. Negaliu jo įkainuoti. Kuomet kuriant  sudedi savo jausmus, širdį, tai ne tampa – tai jau yra dalis tavęs nuo pirmųjų potėpių. Kiekvienas darbas yra vienintelis ir vienetinis. Tai sentimentali vertė, jausmams kainos duoti negaliu, negaliu to įkainuoti. Galbūt žiūriu į tai prieraišiai, tačiau tapyti darbai man itin brangūs ir svarbūs.

Papasakok, kaip rinkaisi reprodukcijos gamybos būdą? Kodėl giclee?

Reprodukcijos giclée spaudos būdu –  tai mano pirmas didelis kompromisas dėl tapytų piešinių reprodukcijų pardavimo. Šią spaudą pasirinkau dėl ypatingos kokybės, identiško atspalvių atitikmens. Ši spauda atkuria potėpius, spalvas, detales taip, tarsi žvelgtum į tapyto kūrinio originalą. Įspūdį sustiprina ir rupios faktūros popierius, artimas akvareliniam popieriui.

Kokia buvo reikšmingiausia pastarojo meto patirtis? 

Pastaraisiais metais išgryninau savo braižą. Prie to, be abejo, prisideda vidiniai atradimai. Pasitvirtinimai dėl savo tapatybės, vertybių, siekių. Asmeninė patirtis yra kiekviename išbandyme.

47B_web

[Gabrielė Venckutė „47 B“]

 

Kūrybinė patirtis didesnėse darbų apimtyse. Diplominio darbo – iliustruotos poezijos knygos kūrimas. Naujos serijos iš kelių teminių darbų kūrimas. Taip pat atvirukų ir atvirlaiškių sukūrimas ir išleidimas vienareikšmiškai prisidėjo prie pastarojo meto patirčių. 

Kuo labiausiai didžiuojiesi savo kūrybiniame kelyje?

Poreikį kurti nesieju su viešumu ar būtinu pripažinimu. Kūriau daug metų tyloje, koncentruojantis į pačią tapybą, tebekuriu ir kursiu toliau. Kūryboje stengiuosi išlikti sąžininga prieš pačią save.

Kūrybinis kelias prasidėjęs dar vaikystėje nebuvo lengvas. Stengiausi pati atrasti savitą tapybą, savo stilistiką, braižą koloritą. Tiek dailės būreliai, tiek septyneri metai dailės mokyklos, dizaino studijos buvo akademinė edukacija. Iššūkius, naujas užduotis turėjau ir turiu nuolat kelti kasdien sau pati.

Kokį duotum patarimą? 

Niekada nesustoti gilintis į aplinkinių pasaulius bei savąjį vidinį. Manau, tai atsispindi kūrybos augime.

Ar kūrybą suvoki kaip išpažintį?

Taip, man tai yra kalbėjimas subrandinus turinį, atveriant asmeninį pasaulį jautrioms temoms.

Ačiū ir sėkmės tau kūryboje!

Daugiau dailininkės Gabrielės Venckutės darbų rasite ČIA