Kiek laiko reikia žiūrėti į paveikslą, kad jį suprastum?

 

Bandymai suskaičiuoti, kiek užtrunkame žiūrėdami į paveikslus galerijose ir muziejuose rodo, kad vidutinė žiūrėjimo trukmė siekia 17 sekundžių. Remiantis kitu tyrimu – apie 12 sekundžių, iš kurių 10 sekundžių skaitome užrašą ant sienos, kitas dvi – nužvelgiame paveikslą. Žiūrintys į Moną Lizą užtrunka kiek ilgiau – apie 15 sekundžių. Yra ir didesnių optimistų, pavyzdžiui Metropolitan Museum of Art, kurie teigia, kad lankytojai į darbą žvelgia vidutiniškai 32,5 sekundes.

Priartinti prie meno

Galerijų ir muziejų darbuotojai nuolat suka galvas, kaip pritraukti lankytojus ir kaip juos priartinti prie meno. Psichologai teigia, kad sulėtinus tempą, tikėtina, lankytojai daugiau įsijaus, pajus, supras meno kūrinius. Didžiuosiuose pasaulio muziejuose – Luvre, Britų muziejuje – tipiškas keliautojas griebia žemėlapį ir praleidžia keletą valandų lakstydamas nuo vieno šedevro prie kito, kol pavargsta kojos, įsiskauda nugara, pradeda kamuoti alkis ir ateina supratimas, kad visko vis tiek nepažiūrėsi.
„Kai jūs einate į biblioteką“, sako Jamesas O. Pawelski, iš pozityviosios psichologijos centro Pensilvanijos universitete, “ir peržvelgiate 100 knygų nugarėles, juk nesigiriate, kad perskaitėte 100 knygų”.
Daug muziejų ir galerijų lankytojų eina į parodas lyg ketindami juos užkariauti – greitai ir nuosekliai apeinami visi eksponatai O jeigu daugiau laiko praleistume tik su tais darbais, kurie mus labiausiai jaudina ir domina? Ir praleistume su vienu ar keliais darbais ne sekundes, o minutes?

Nuo ko pradėti?

Ramiai eikite pro parodos sales ir laukite to darbo, kuris išsiskirs iš minios. Nebūtina skirti laiko, su jumis „nekalbančiam“ paveikslui. Juk kas iš to, kad korektiškai praeisite pro parodos eksponatus ir niekas jūsų nesujaudins? Greičiausiai po tokios emociškai tuščios patirties, ateityje sunkiai rasite argumentų, kodėl reikėtų užsukti į parodą.

Didieji pasaulio muziejai kelintus metus organizuoja “Slow Art” dienas. Jų metu lankytojai skatinami praleisti laiko su vienu mėgiamu kūriniu. Netgi rekomenduojama jį išsirinkti prieš ateinant į muziejų. Lietuvoje siūlau drąsiai vaikščioti po skirtingas galerijas ir muziejus, ieškant to išskirtinio darbo. Jeigu vienoje galerijoje to vienintelio nerasite, eikite iškart į tris parodas.

Dažnai girdžiu klausimą, o kaip išsirinkti paveikslą sau ir kaip suprasti, ar jis geras. Manau, kad pagelbėtų, jeigu mes pirmai pradžiai pritildytume racionalų proto balsą ir pagarsintume širdies balsą, sužadintume savo emocijas, ieškodami, kas mus labiausiai domina ir jaudina. ir tik po to rinktume informaciją ir žinias.

 
[foto: brianedenphotography.com]